KL, Tioman, Singapore. En nu... naar huis!

11 maart 2015

In Kuala Lumpur heb ik mijn dagen doorgebracht met Mandy (die toevallig weer eens op dezelfde plek was), Brian en Floris (de Nederlandse jongens met wie Mandy al een aantal dagen aan het reizen was). We hebben de stad rondgereden met de toeristische Hop-On/Hop-Off Bus, zijn naar de Times Square Mall geweest (waar ze onder andere een achtbaan en een bowlingbaan hebben), en zijn naar de Batu Caves geweest, een tempel in een grot, waarvoor je eerst een hoge trap moet beklimmen, met (uiteraard) weer veel aapjes die de toeristen vermaken.

Vanaf KL ben ik doorgereisd naar Tioman eiland, voor mijn laatste dosis tropisch paradijs voordat ik naar huis ga. Ik heb op Tioman nog een fundive gedaan, mijn eerste keer duiken na de duikcursus. Nadat ik had gehoord dat dit één van de beste plekken in Maleisië is om te duiken, vond ik het wel heel jammer om te zien dat bijna al het koraal dood was. Ik heb wel weer veel mooie vissen gezien, dus er was gelukkig nog wel genoeg leven onderwater.
Verder heb ik vooral lekker op het strand gezeten en geprobeerd de beesten uit mn bungalow te houden (apen en varanen lopen er rond alsof het de normaalste zaak van de wereld is). Het enige beest dat binnen is gekomen, was de grootste kakkerlak die ik ooit heb gezien. Als een echte held op sokken heb ik hem met het licht van mijn zaklamp naar de badkamer gejaagd, en hem gevangen onder een emmer. De rest heb ik aan de schoonmakers overgelaten.

Zondag ben ik na weer een hele dag reizen aangekomen op mijn laatste bestemming, Singapore. Ik heb in Singapore een paar keer afgesproken met Renate, die hier een stage doet. Heel erg grappig om elkaar zo aan de andere kant van de wereld te spreken, zeker omdat we elkaar thuis ook al een tijdje niet gezien hadden, dus genoeg om bij te kletsen.
Singapore is wel echt heel modern vergeleken met de andere plekken waar ik geweest ben, ik had af en toe het gevoel dat ik door London liep (maar dan met Aziatische temperaturen). Het meest praktische vervoermiddel is hier geen tuktuk, scooter of pick-up truck, maar een metro. Ik heb daardoor wel alvast weer kunnen wennen aan het gebruiken van een ov-chipkaart. Ook het weer deed gezellig mee om de overgang zo klein mogelijk te maken, want het heeft vandaag de hele dag geregend.

Nu zit het er dan echt op, het is tijd om naar huis te gaan. Na 4,5 maand/19 weken/133 dagen in Zuid-Oost Azië stap ik over een paar uurtjes in het vliegtuig naar Londen/Amsterdam. Hoewel ik er naar uitkijk om iedereen weer te zien en eindelijk weer in mijn eigen bed te slapen, vind ik het ook wel heel erg jammer dat het nu voorbij is. Ik zal niet beweren dat het te snel gegaan is, want voor mijn gevoel ben ik juist langer weggeweest dan hoe lang het werkelijk was. En als ik terugkijk op de afgelopen tijd, kan ik alleen maar heel erg dankbaar zijn voor alles wat ik heb gezien en gedaan, en alle lieve mensen die ik tijdens de reis ontmoet heb. Want ook al noem ik mezelf een solo-reiziger, ik ben maar weinig ècht alleen geweest, gelukkig.
Aan de trouwe lezers van mijn reisverhalen: bedankt voor jullie tijd en ik hoop dat jullie op deze manier een beetje hebben kunnen meegenieten van mijn avonturen. En tot snel in Nederland!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alice van Haren:
    11 maart 2015
    Goede reis terug! Hier schijnt nu de zon en ik weet dat je pa en ma heel blij zullen zijn je weer in levender lijve te aanschouwen.
  2. Debora:
    11 maart 2015
    Goede reis Marjolein! Ik heb enorm genoten van al je verhalen. Dank je wel dat je deze met ons wilde delen. Maar wat is de tijd snel gegaan zeg, nu zit je alweer in het vliegtuig terug naar huis. Gelukkig is de lente hier begonnen, dus qua temperatuur zal het in ieder geval geen shock zijn ;-)

Groetjes van Debora
  3. Stephanie S.:
    11 maart 2015
    Woow 4,5 maand alweer voorbij! Maar jeetje zeg, wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen! Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin gehad (op wat tegenslagen na). Een hele fijne reis en hopelijk tot snel in ons klein kikkerlandje :)
  4. Eric:
    11 maart 2015
    Goeie reis terug marjolein weer een mooi verhaal morgenochtend staan we op schiphol om je te verwelkomen we kunnen niet wachtten om je weer in de armen te kunnen sluiten tot morgen pap en mam