Cambodia part 1

28 december 2014 - Koh Ta Kiev, Cambodja

Tijd voor deel 2. Het is een beetje lang verhaal geworden, maar ik ben nu tenminste weer helemaal bij ;).
Op woensdag 17 december verlaat ik het prachtige Laos en steek de - ietwat corrupte - grens over naar Cambodja. Yoni heeft voorlopig dezelfde plannen als ik, dus we besluiten een tijdje samen verder te reizen. We komen 's avonds aan in Siem Reap. In Laos zijn niet echt grote drukke steden, dus het was wel echt even wennen om weer in een stad te zijn. Siem Reap is de uitvalsbasis voor een bezoekje aan de tempels van Ankor Wat. Sommige mensen nemen een week de tijd om alle tempels te kunnen zien, wij bekeken in 2 ochtenden de meest interessante tempels. De eerste ochtend delen we een tuktuk met een Iraanse man en bezoeken we 4 tempels, waaronder Ta Prohm, die als bijnaam de Tomb Raider-temple heeft, omdat er een scene uit Lara Croft is opgenomen. Dit was mijn persoonlijke favoriet. De tempel is half overgenomen door de natuur, waardoor het er extra mysterieus uitziet. Sowieso had ik bij alle tempels meer het gevoel alsof ik op de filmset van Indiana Jones rondliep, het is heel lastig voor te stellen dat dit vroeger een echte stad is geweest.
De tweede ochtend staan we extra vroeg op om de zonsopgang te kunnen zien bij Ankor Wat, de grootste en meest bekende tempel in het Ankor-complex. Natuurlijk waren we niet de enigen die dit idee hadden, dus we stonden samen met honderden andere toeristen te wachten tot de zon tevoorschijn kwam achter de tempel. Ongelooflijk maar waar: sommige mensen worden bijna agressief om de "perfecte foto" te kunnen nemen. Toen ik een stapje naar voren deed om een foto zonder mensen erop te kunnen maken, werd ik uitgescholden door een Chinees omdat ik voor z'n lens stond. Sommige mensen weten duidelijk niet hoe ze moeten genieten van het leven.
Het was een beetje bewolkt, dus er was sowieso geen "perfecte zonsopgang", dus toen het licht genoeg was, liepen we naar de tempel toe om hem te kunnen bekijken voor de rest van de menigte klaar was met foto's maken. Het was dus heerlijk rustig in de tempel zelf.
Terug in de stad hebben we nog een (gratis) rondleiding op een silkfarm gedaan, best wel interessant om het hele proces van zijderups tot sjaal te zien. En het was een fijne afwisseling na alle tempels. Om de dag goed af te sluiten nam ik ook nog een heerlijk ontspannende massage.

Op zondag 20 december reizen we per boot naar Battambang. Onderweg zien we het enorme Tonle Sap meer en verschillende floating villages. Na 8 uur zijn we eindelijk in Battambang, waar we voor dezelfde avond een nachtbus naar Sihanoukville boeken. Samen met 2 Franse meisjes huren we een tuktuk driver voor de avond. We doen de toeristische attractie die deze plaats te bieden heeft: een bamboetrein. Je zit op een houden plateau met wieltjes en rijdt met 15 km/u over de oude spoorlijn. Halverwege stoppen we voor een prachtige zonsondergang, waarna we weer terug rijden. Er is maar 1 rails, dus als er een "trein" van de tegengestelde richting aankomt, moet de trein met de minst aantal passagiers van de rails getild worden zodat de ander kan passeren.
's Avonds eten we in het favoriete restaurant van onze chauffeur en krijgen we kikkers, paling en papaya-salade voorgeschoteld. Ik heb tot nu toe nog niet veel goede ervaringen gehad met tuktuks, maar deze man heeft bewezen dat er wel degelijk aardige tuktuk chauffeurs bestaan, gelukkig.

Met de nachtbus reizen we via Pnohm Penh verder naar Sihanoukville, aan de kust. We blijven maar 1 nachtje en gaan de volgende dag door naar het eiland Koh Rong voor de kerstdagen. Het was een alternatieve kerst dit jaar, met burritos op het strand als kerstdiner, een kerstboom van gerecyclede plastic flessen, en gelukkig een hoop nieuwe reisvrienden om deze gekke kerst mee te delen.
Een van de dagen doen we een boottocht waar we onderweg snorkelen en vissen (of een poging doen tot vissen, onze boot blijkt er niet veel talent voor te hebben). Als het donker is varen we naar een donker stuk op zee en mogen we de boot af om te zwemmen. In het water leeft een soort plankton die oplicht als het water wordt verstoord. De lucht is ook heel helder die avond, dus zowel boven in de lucht als in het water zijn lichtpuntjes, heel magisch. Merry Christmas!

Zaterdag 27 december verlaten we Koh Rong weer en nemen een boot naar Koh Ta Kiev, een kleiner, rustiger eiland. Onderweg gaat de motor helaas stuk en moeten we wachten tot een andere boot ons komt ophalen. Als we op het eiland aankomen, kunnen we niet aanleggen aan de kant waar ons hostel is, dus we moeten zelf door de jungle naar de andere kant van het eiland lopen. Dit eiland heeft geen wegen en dus ook geen voertuigen, de enige geluiden die je hoort zijn de golven, de wind door de bomen, en de vogels en insecten. De perfect plek om de laatste dagen van 2014 door te brengen, in een hangmatje te liggen, mijn boeken te lezen en misschien zelfs zelfgevangen vis te eten (als ik bereid ben mn hangmat te verlaten om te gaan vissen).

Tot in 2015!

1. Carla:
    28 december 2014
    Ha, nu echt een Robinson eiland gevonden. Veel plezier daar schatje.
  2. Eric:
    29 december 2014
    Beetje primitief eiland dat koh ta kiev, beetje survivelen, luieren en zelf voor je eten zorgen. Echt wat voor jou, geniet ervan voor je weer verder gaat.